Múzeumpedagógiai foglalkozások

 

Múzeumpedagógiai foglalkozásaink célja a tananyag kiegészítése, a természetszeretet elmélyítése, a népélet és a hagyományos gazdálkodás bemutatása. A felejthetetlen élményeket korosztályi sajátosságok figyelembevételével megalkotott programok, változatos múzeumi és élménygazdasági helyszínek és a közvetlen tapasztalás lehetősége biztosítják.




Állatok az ember szolgálatában


/Házi kedvencek, haszonállatok/

 

A múzeum két pulija, Csöpi és Basa közreműködésével és a baromfiudvar háziállatainak bevonásával tartjuk a foglalkozást. Kérdésekkel és közösen formált válaszokkal világítunk rá az ember és élővilág kapcsolatára, egymásrautaltságára, a háziasítás lényegére, az ember köteles felelősségére háziállataival, a közeli és a távoli környezetében élő állatokkal, azok élőhelyének megtartásával szemben. A tartalmi részleteket a diákok témához kapcsolódó háttértudása alakítja.

 

 

 

 allat.jpg

 

 

 tesi.jpg

 

 

Majorbéli testnevelés


Élménygazdaságunk számos szabadtéri fajátékkal és a testmozgáshoz használatos hagyományos eszközzel várja a gyermekeket. Az ingerekben gazdag környezetben rengeteg tér áll rendelkezésre, így csapatversenyek, sorversenyek megtartására is kiváló helyszínt biztosít. Egy kihelyezett testnevelés óra keretében a diákok játékosan tehetik próbára ügyességüket, megismerhetik a régi idők egyszerű fából készült játékait, a kötélhúzás izgalmát, megtanulnak csapatban dolgozni. A versenyszámok közös jellemzője, hogy kapcsolódnak a falusi életmódhoz, a földművelő-állattartó kisgazdálkodás hagyományihoz és ezek eszköztárát, szerszámait használja fel a feladatok során.

 
 
 

Múzeumi felfedező


A diákok vezetéssel egybekötött rövid múzeumbejárást követően 3-5 fős csoportokat képezve színes, játékos feladatlapok kitöltésével fedezik fel a múzeum kiállításait.

A foglalkozás elősegíti az egyes kiállítások témaköreinek jobb megértését, ráirányítja a figyelmet a kiállításban elhelyezett múzeumi tárgyakra és szemléltető anyagokra, segíti a szövegértést, a szókincs gyarapodását.

A feladatlapok témakörei: növénytermesztés, állattenyésztés, szőlészet, gabonatisztítás, kismesterségek és a Georgikon. A feladatlapok megoldása során a gyermekek maguk kutatnak a válaszok után a kiállításokban, így egyéni ismereteket szereznek az adott területről, a megoldás után pedig kiváló lehetőség nyílik arra, hogy akár már az iskolai tanóra keretében egymással megosszák tapasztalataikat.

 felkzuizrdvgg.jpg

 

 

 

 

kamra.jpg


 


Mi van a kamrában?


 /Termények tárolhatósága és tartósítása/

 

A foglalkozás célja, hogy a gyermekek ismereteket szerezzenek a korabeli terménytárolás hagyományairól. Megismerkedünk az Élménygazdaság kamrájával, a hosszan eltartható terményféleségekkel és a romlandó növényi és állati termékek eltarthatóságának egyszerű eljárásaival és a tárolásra, tartósításra használt hagyományos vessző-, szalma-, cserép- és faedényekkel. A kamrában a gyerekek megfoghatják a tárgyakat, kóstolhatnak aszalványokat, így érzékelés útján is számtalan új információt sajátíthatnak el.


 

Illatos félóra teával


/Fűszerek és gyógynövények/

 

Bemutatjuk a gyermekeknek a jelentősebb gyógy- és fűszernövényeinket. Ezek a hasznos növények illatuk, ízük és gyógyerejük mellett sokszor szépségükkel is feltűnnek. Számos gyógy- és fűszernövény megtalálható az Élménygazdaság fűszerkertjében, és sokféle szárított növény bemutatásával is lehetőség nyílik illat, íz, tapintás útján új ismereteket szerezni. A foglalkozás során a gyógy- és fűszernövények különféle hasznosítási módjait is megbeszéljük egy finom tea mellett, amely a téli hidegben és a melegebb hónapokban  egyaránt üdítő lehet.

 

 

 illat.jpg

 

 

szemle.JPG

 

 

Bemutatókerti szemle


Közösen teszünk látogatást az Élménygazdaság bemutatókertjébe, ahol megfigyeljük az évszaknak megfelelő növényzetet, felfedezzük az aktuálisan fogyasztható gyümölcsöket és zöldségeket. Ráirányítjuk a diákok figyelmét a sokféleségre, példákat keresünk a különböző fogyasztható növényi részekre, a termesztésbe vont növények igényszerű nemesítésének köszönhető növényváltozatokra. Célunk az, hogy a fiatalokat megtanítsuk a természet törvényeinek tiszteletére, az idénynek megfelelő táplálkozás figyelembevételére, és rávilágítsunk arra, miért jelent a házi kert művelése örömet gazdájának.

 



Festetics György, a Georgikon és a Helikon


Festetics György gazdasági újításaival, oktatást, kultúrát támogató tevékenységével kiemelkedő helyet foglalt el a 18-19. századforduló felvilágosult arisztokrata gondolkodói között. 1797-ben megalapította keszthelyi saját birtokán Európa első önálló felsőfokú agrár-szakoktatási intézményét, a Georgikont. Festetics György még számos területen alkotott maradandót, a nagy hagyományokkal rendelkező Helikoni Ünnepségek megrendezése is nevéhez és a Georgikonhoz kötődik.  Tevékenysége nem csak Keszthely és környéke, de az egész ország fejlődéséhez is hatékonyan hozzájárult, így ezt az örökséget minden térségi diáknak ismernie kell!

 

 

gyuriba.jpg

 

 


Vissza a nyitóoldalra
Akadálymentes verzió