Múzeumpedagógiai bérlet 2020

 

MÚZEUMPEDAGÓGIAI  BÉRLETEK 2020

 

Múzeumpedagógiai foglalkozásaink célja a tananyag kiegészítése, a természetszeretet elmélyítése, a népélet és a hagyományos gazdálkodás bemutatása, a tradíciók ápolása. A felejthetetlen élményeket korosztályi sajátosságok figyelembevételévelmegalkotott programok, változatos helyszínek, a közvetlen tapasztalás és alkotás lehetősége, valamint kézbe vehető szemléltető eszközök biztosítják.

 

Felelős múzeumpedagógus: Rajnai Virág Éva

 

A bérlet ára: 600Ft/fő  

 

 

Tavaszi bérlet (március- június)

 

 

 

1/ Hogyan éltek dédiék?

 

A foglalkozás során a korabeli falusi élet anyagi és szellemi értékeit kutatjuk. Együtt keressük a választ arra, hogyan ünnepeltek, ismerkedtek, öltözködtek, szórakoztak, játszottak, gazdálkodtak, mit ettek, milyen házakban éltek, kalákában miket dolgoztak, hogyan töltötték mindennapjaikat a múlt század első felében az emberek. Megismerkedhetnek a parasztgazdaságra jellemző önellátás sajátosságaival, hogy milyen nyersanyagokat, eszközöket készítettek például a ruházkodáshoz vagy a házépítéshez. A múzeumi óra során megtanulják a jelen és a múltbéli életmód legalapvetőbb különbségeit, beszélgetünk a hagyományos étkezésről, és készítünk együtt kásás ételeket. 

 

DSCN7827.jpg

 

 

IMG-6620.JPG

 

2/ Ébred a természet

 

A gyermekek már az óvodában számos dalt, mondókát tanulnak a tavaszról, sok érzelemmel kötődnek az évszakhoz. A tél elmúltával minden emberben ott van az újjászületés érzése. A természet változásainak megértéséhez, tudatosításához ez az időszak a legalkalmasabb. Figyelemmel kísérhető, hogy a nap energiája hogyan ébreszti fel a télen visszahúzódó növényeket, hogyan szorgoskodnak a rovarok és a madarak. A megfigyelésekre az élménygazdasági bemutatókert különösen alkalmas, hisz konyhakertjében számos zöldség és fűszernövény, a szántóföldi növényi parcellák között gabonák, ipari és takarmánynövények, a dísznövényes részben tavaszi virágok sorakoznak. A foglalkozás segít megérteni az évszakos változáshoz kapcsolódó életmódbeli változásokat, a kialakult népszokásokat, a tavaszi friss termékfogyasztás jelentőségét.

 

 

 

3/ Háziállatok között

 

A majormúzeum épületeinek jelentős része az állattartást szolgálta, a korabeli istállók egyikében ma kiállítás mutatja be a hagyományos sertés, szarvasmarha és juhtenyésztést, az élménygazdaságban pedig jelenleg is van baromfi, így adott a lehetőség, hogy a háziállatokat, tartási körülményeiket és gondozásukat változatosan szemléltetve ismertessük meg a diákokkal. A foglalkozás időszakában kelnek a csibék, kiskacsák, kislibák, születnek a kisnyulak. Lehetőséget adunk a gondoskodásra, állatok etetésére, nyuszi simogatásra, a takarmányok előkészítésére. Az állatok megfigyelése érthetővé teszi a testfelépítés – táplálkozás – szaporodás - életmód összefüggéseit, a játékos feladatok, kisebbeknek a beillesztett mesei elemek segítik az állatok iránti felelősségérzet kialakulását és a háziállattartás fontosságának megértését.

 

  allat.jpg

 

 

                      

Honeybee-landing-on-milkthistle02.jpg

 

4/ Szorgos rovarok a kiskertben 

 

Az Élménygazdaság kiváló hátteret ad ahhoz, hogy a gyerekek figyelmét ráirányítsuk a természeti gazdagságra, a rovarok és növények együttélésére. Foglalkozunk a rovarok sokféleségével és különösen a méhek beporzásban betöltött szerepével, a méhészek munkájával. A gyerekek megismerkedhetnek méhészeti eszközökkel, méhészeti termékekkel, amit mézkóstolás követ. Játékos formában, közösen keresünk megoldást arra, hogy milyen módon segíthetjük ezeknek a körülöttünk szorgoskodó kedves élőlényeknek a fennmaradását.   

 

  

 

5/ Népi játékok a majorban

 

A népi játékok által nem csak őseink hagyományát ismerhetjük meg, hiszen énekes-táncos mivoltuk az érzelmi nevelés mellett lehetőséget ad a mozgás és kreativitás fejlesztésére is. Foglalkozásunk csoportos keretek között zajlik, kergető körjátékos, ügyességi népi fajátékos, táncos-mondókás feladatokkal. Foglalkozásainkon kibontakozhat az egyéniség is, hiszen mindenkinek lehetősége van az önálló szereplésre. A népi játékok lehetőséget nyújtanak arra, hogy a gyermekek próbálgassák határaikat és rájöjjenek, miben ügyesek, s miben kevésbé azok. Minden jó játék az életre készíti fel az egyént. A gyermek azt hiszi, hogy csak szórakozik, de nekünk fel kell ismernünk, hogy valójában mire is megy ki a játék.

  Nepi-jatekok-2.JPG

 

 

 

 

Őszi bérlet (szeptember-november)

 

 

1/ Pásztorélet titkai

 

Az állatok kihajtása, a legeltető állattartás sajátos életmóddal járt.   A lakóhelyüktől hónapokig távol élő pásztorok tájjal való kapcsolata szoros volt, amely számos kulturális elemben ma is tükröződik. A foglalkozás során a gyerekek betekintést nyerhetnek a pásztorélet rejtelmeibe, sajátosságaiba, megismerkedhetnek a pásztorok tevékenységével, életmódjával, szokásaival, viseletével, jellemző használati tárgyaival, a számadásnál használt rovásírással, a pásztorművességgel. A gyerekek az állattartás gyakorlati teendőiben is részt vehetnek, és pásztorbotot vagy ostort készíthetnek. Játékosan, élményekkel gazdagodva szerezhetnek ismereteket, így ápolva emlékét egy mára már eltűnőben lévő magyar ősfoglalkozásnak.

 pasztorelet.jpg

 

 

  osz-ajandeka.jpg

 

 

 

2/ Az ősz ajándéka

 

Kiskerti környezetben tartjuk a foglalkozást, a diákok játékosan ismerkedhetnek meg a különböző vad és nemes gyümölcsökkel, régi és új fajtákkal, a leggyakoribb terméstípusok jellemzőivel. Ráirányítjuk figyelmüket a gyümölcsök táplálkozás-élettani szerepére, az íz és zamatanyagok sokféleségére, a friss fogyasztás fontosságára, a hagyományos és napjainkban alkalmazott tartósítási módokra. Valódi terményekkel az élő szemléltetésre törekszünk, a gyerekek egy hagyományos mustkészítésnek és palackozásnak is részesei lehetnek. 

 

 

 

 

 

 3/ Majorbéli öttusa

 

Élménygazdaságunk számos szabadtéri játékkal várja a gyermekeket. Az ingerekben gazdag  környezetben rengeteg szabad tér áll rendelkezésre, így csapatversenyek, sorversenyek  megtartására is kiváló helyszínt biztosít. Egy kihelyezett testnevelés óra keretében a diákok  játékosan tehetik próbára ügyességüket, megismerhetik a régi idők egyszerű fából készült  játékait, a kötélhúzás izgalmát, megtanulnak csapatban dolgozni. A versenyszámok közös jellemzője, hogy kapcsolódnak a falusi életmódhoz, a földművelő-állattartó kisgazdálkodás hagyományaihoz, ennek eszköztárát, szerszámait használja fel a feladatok során.

 

 

 tesi.jpg

 

 

mindennapi-kenyer.jpg

4/ Mindennapi kenyerünk 

 

A foglalkozás során sokféle demonstráció segítségével ismerkednek a diákok a gabonatermesztés történelmi szerepével, a fontosabb gabonafélékkel, a búza növényi részeivel, a búzatermesztés lépéseivel, az aratás, a gabonatisztítás, az őrlés és a kenyérsütés hagyományos eljárásaival. A növényismereti gyakorlatok mellett kipróbálhatják a gabonatisztítást szelelőrostával és triőrrel, a kézi őrlést, a szitálást és a kelt tészta készítését, megfigyelhetik mi a különbség a finom és a teljes kiőrlésű liszt között és hogyan sütünk kemencében. A kenyérsütés élményszerű példáján közelebb kerülnek a diákok a hagyományos életmód egyszerű cselekvéseihez, a természet tiszteletéhez, fel tudják mérni a jelen és a korabeli életforma közötti különbséget.

 

 

 

 

 


 


Vissza a nyitóoldalra
Akadálymentes verzió