Múzeumpedagógiai bérlet 2018-2019

 

MÚZEUMPEDAGÓGIAI  BÉRLETEK  2018-2019  TANÉVRE

 

A bérlet két 60 perces foglalkozást (A - B) tartalmaz, melyeket 2-2 ajánlat közül lehet kiválasztani. A foglalkozásokat több múzeumi és élménygazdasági helyszínen, a korosztályi sajátosságok figyelembevételével, élményszerzésre törekedve és számos élő növény/állat, régi tárgy, szemléltető eszköz bevonásával tartjuk. Az ajánlott témákat alsó és felső tagozatos szintre is kidolgoztuk. A bérletekre az igényt legkésőbb ősszel szeptember közepéig, tavasszal április közepéig szíveskedjenek bejelenteni a foglalkozási időpontok egyeztetésével, megjelölésével!

Felelős múzeumpedagógus: Kökény Mónika

A bérlet díja: 500Ft  Az őszi és tavaszi bérlet együttes vásárlása (500+500Ft) esetén  az  ajándék:  egy múzeumlátogatás, élménygazdasági játék vagy parti lehetőség.

 

 

Őszi bérlet (szeptember-november)

 

A - Szeptember-október

 

1/ Pásztorélet titkai

 

Az állatok kihajtása, a legeltető állattartás sajátos életmóddal járt.   A lakóhelyüktől hónapokig távol élő pásztorok tájjal való kapcsolata szoros volt, amely számos kulturális elemben ma is tükröződik. A foglalkozás során a gyerekek betekintést nyerhetnek a pásztorélet rejtelmeibe, sajátosságaiba, megismerkedhetnek a pásztorok tevékenységével, életmódjával, szokásaival, viseletével, jellemző használati tárgyaival, a számadásnál használt rovásírással, a pásztorművességgel. A gyerekek az állattartás gyakorlati teendőiben is részt vehetnek, és pásztorbotot készíthetnek. Játékosan, élményekkel gazdagodva szerezhetnek ismereteket, így ápolva emlékét egy mára már eltűnőben lévő magyar ősfoglalkozásnak.

 pasztor.png

 1.1-.jpg

 1.2-.jpg

 

2/ Az ősz ajándéka

 

Kiskerti környezetben tartjuk a foglalkozást, a diákok játékosan ismerkedhetnek meg a különböző vad és nemes gyümölcsökkel, régi és új fajtákkal, a leggyakoribb terméstípusok jellemzőivel. Ráirányítjuk figyelmüket a gyümölcsök táplálkozás-élettani szerepére, az íz és zamatanyagok sokféleségére, a friss fogyasztás fontosságára, a hagyományos és napjainkban alkalmazott tartósítási módokra. Valódi terményekkel az élő szemléltetésre törekszünk, a gyerekek egy hagyományos mustkészítésnek és palackozásnak is részesei lehetnek. 

 

     

 

B – Október-november

 

dedi.png

1/ Hogyan éltek dédiék?

 

A foglalkozás során a korabeli falusi élet anyagi és szellemi értékeit kutatjuk. Együtt keressük a választ arra, hogyan ünnepeltek, ismerkedtek, öltözködtek,

szórakoztak, játszottak, gazdálkodtak, mit ettek, milyen házakban éltek, kalákában miket dolgoztak, hogyan töltötték mindennapjaikat a múlt század első felében az emberek. Megismerkedhetnek a parasztgazdaságra jellemző önellátás sajátosságaival, hogy milyen nyersanyagokat, eszközöket készítettek például a ruházkodáshoz vagy a házépítéshez. A múzeumi óra során megtanulják a jelen és a múltbéli életmód legalapvetőbb különbségeit, beszélgetünk a hagyományos étkezésről, és készítünk együtt kásás ételeket.

 

 

2/ Mindennapi kenyerünk 

 

A foglalkozás során sokféle demonstráció segítségével ismerkednek a diákok a gabonatermesztés történelmi szerepével, a fontosabb gabonafélékkel, a búza növényi részeivel, a búzatermesztés lépéseivel, az aratás, a gabonatisztítás, az őrlés és a kenyérsütés hagyományos eljárásaival. A növényismereti gyakorlatok mellett kipróbálhatják a gabonatisztítást szelelőrostával és triőrrel, a kézi őrlést, a szitálást és a kelt tészta készítését, megfigyelhetik mi a különbség a finom és a teljes kiőrlésű liszt között és hogyan sütünk kemencében. A kenyérsütés élményszerű példáján közelebb kerülnek a diákok a hagyományos életmód egyszerű cselekvéseihez, a természet tiszteletéhez, fel tudják mérni a jelen és a korabeli életforma közötti különbséget.

 

2.1-.jpg2.2-.jpg

2.3-.jpg

     

 

 

Tavaszi bérlet (április-június)

 

A – Április-május

 

1/ Elmentem szántani, hat ökröt hajtani

 

Néhány évtizede még földművelésből élt az emberek többsége, a családok együtt dolgoztak a földeken, így a gyerekek is könnyen beletanultak a munkafolyamatokba. Ma a gyerekeknek alig van a mezőgazdasági munkákkal kapcsolatos gyakorlati tapasztalata. A foglalkozáson a gyermekek ismereteket szerezhetnek a hagyományos művelési eljárásokról, eszközökről, gépekről, tájékoztatást kapnak működésükről, az Élménygazdaságban kipróbálhatnak több talajművelő eszközt, az igás munkát, a traktorozást, megtapasztalhatják, hogy őseik milyen erőfeszítéssel dolgoztak a földeken.

   

 

 4okros.jpg

 

 

 3.jpg

 3.2-.jpg

 

 

2/ Háziállatok között

 

A majormúzeum épületeinek jelentős része az állattartást szolgálta, a korabeli istállók egyikében ma kiállítás mutatja be a hagyományos sertés, szarvasmarha és juhtenyésztést, az élménygazdaságban pedig jelenleg is van baromfi, így adott a lehetőség, hogy a háziállatokat, tartási körülményeiket és gondozásukat változatosan szemléltetve ismertessük meg a diákokkal. A foglalkozás időszakában kelnek a csibék, kiskacsák, kislibák, születnek a kisnyulak. Lehetőséget adunk a gondoskodásra, állatok etetésére, nyuszi simogatásra, a takarmányok előkészítésére. Az állatok megfigyelése érthetővé teszi a testfelépítés – táplálkozás – szaporodás - életmód összefüggéseit, a játékos feladatok, kisebbeknek a beillesztett mesei elemek segítik az állatok iránti felelősségérzet kialakulását és a háziállattartás fontosságának megértését.

 

     

 

B – Május-június

 

1/ Fa és faművesség 

 

A foglalkozás célja, hogy a gyerekek ismereteit elmélyítse a fákról, azok sokféleségéről,  értékeljék, amit nyújt a fa életében és mint faipari alapanyag. Gyakorlati bemutató vagy munka során megfigyelhetik a hántolást, hasítást, fűrészelést, gyalulást, csiszolást, különböző illesztési folyamatokat, és kipróbálhatnak egyszerű kézi szerszámokat. A múzeumban berendezett bognárműhely és kádárműhely a két legfontosabb hagyományos faipari kismesterséget tárja a gyerekek elé.

 

 

fa1.pngfa2.png

 

2/ Ébred a természet

 

A gyermekek már az óvodában számos dalt, mondókát tanulnak a tavaszról, sok érzelemmel kötődnek az évszakhoz. A tél elmúltával minden emberben ott van az újjászületés érzése. A természet változásainak megértéséhez, tudatosításához ez az időszak a legalkalmasabb. Figyelemmel kísérhető, hogy a nap energiája hogyan ébreszti fel a télen visszahúzódó növényeket, hogyan szorgoskodnak a rovarok és a madarak. A megfigyelésekre az élménygazdasági bemutatókert különösen alkalmas, hisz konyhakertjében számos zöldség és fűszernövény, a szántóföldi növényi parcellák között gabonák, ipari és takarmánynövények, a dísznövényes részben tavaszi virágok sorakoznak. A foglalkozás segít megérteni az évszakos változáshoz kapcsolódó életmódbeli változásokat, a kialakult népszokásokat, a tavaszi friss termékfogyasztás jelentőségét.

 

4.1-.jpg

4.3-.jpg 4.2-.jpg

     

 


Vissza a nyitóoldalra
Akadálymentes verzió